Ο ΜΑΡΑΘΩΝΟΔΡΟΜΟΣ ΠΟΥ ΚΥΝΗΓΑ ΦΟΡΟΦΥΓΑΔΕΣ

Το “Βήμα” συναντά τον καθηγητή Διομήδη Σπινέλλη και διαπιστώνει ότι ο Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων δεν είναι ένας κλασικός εφοριακός με γραβάτα.

Κείμενο-φωτογραφίες: Κώστας Λακαφώσης

Όσοι έχουν δει στην τηλεόραση τον Γ.Γ.Π.Σ. να δίνει διευκρινίσεις για φορολογικά ζητήματα, το πιθανότερο είναι ότι δεν έχουν παρατηρήσει κάτι διαφορετικό από το στερεότυπο της εικόνας του κρατικού λειτουργού με τη γραβάτα. Κι όμως, η γραβάτα είναι πολύ πρόσφατη προσθήκη στην καθημερινότητα του Καθηγητή Διομήδη Σπινέλλη, του νέου ΓΓΠΣ που βρέθηκε σε αυτή τη θέση μέσω των διαδικασιών του προγράμματος “Ανοικτής Διακυβέρνησης”. Από το Νοέμβριο του 2009 βρίσκεται σε αναστολή άσκησης των καθηκόντων του ως μέλος ΔΕΠ από το Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, αφήνοντας για λίγο τους φοιτητές του για να προσπαθήσει να οργανώσει την “ηλεκτρονική διακυβέρνηση” της Ελλάδας.

Τον συναντήσαμε ένα Σάββατο πρωί στην Πεντέλη και τον ακολουθήσαμε (τρέχοντας!) στην πρωϊνή του προπόνηση, την οποία καταφέρνει πάντα να στριμώχνει μέσα σε ένα πάρα πολύ βαρύ πρόγραμμα υποχρεώσεων ανάμεσα σε Υπηρεσία και οικογένεια. “Στο σχολείο ήμουν αδιάφορος με τη γυμναστική, μάλλον την απέφευγα μάλιστα. Άρχισα την κολύμβηση και το τρέξιμο στο Πανεπιστήμο, όταν κάποια στιγμή διαπίστωσα ότι πέρναγα πάρα πολλές ώρες μπροστά σε έναν υπολογιστή. Είπα ότι έπρεπε να βρω κάτι να κάνω για να κινούμαι, ώστε να μπορώ να περνάω ακόμα περισσότερες ώρες στον υπολογιστή χωρίς πρόβλημα!” Από τότε τρέχει ασταμάτητα, αλλά έχει παράπονο από τον εαυτό του: “Δεν έχω καταφέρει να βελτιώσω την επίδοσή μου, τρέχω το Γύρο της Πάρνηθας κάθε χρονιά και κάνω πάντα τον ίδιο χρόνο, με ακρίβεια συν ή πλην ένα λεπτό”. Έχει τερματίσει τρεις φορές στον Κλασικό Μαραθώνιο της Αθήνας με χρόνο γύρω στις τεσσερισήμισυ ώρες, ένας μικροτραυματισμός όμως τον κράτησε μακριά από τον επετειακό Μαραθώνιο του περασμένου Οκτωβρίου.

Στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, είναι επικεφαλής περίπου 850 εργαζομένων διαφόρων ειδικοτήτων, οι περισσότεροι από τους οποίους ασχολούνται με την εισαγωγή στοιχείων. “Σιγά σιγά όμως η ανάγκη μας σε data entry μειώνεται, οπότε οι εργαζόμενοι αυτοί περνούν σταδιακά στην τηλεφωνική εξυπηρέτηση”, μας λέει. Στα στερεότυπα που έχουμε στο μυαλό μας, αμέσως “κλωτσάει” η έννοια “τηλεφωνική εξυπηρέτηση” από μιά δημόσια υπηρεσία, όμως η πρόθεση είναι ακριβώς αυτή: να υπάρχει τηλεφωνικό κέντρο που να βοηθά τον απλό φορολογούμενο να συμπληρώσει σωστά τη δήλωσή του ή να είναι σωστός σε όλες του τις ηλεκτρονικές συναλλαγές με το Κράτος. Ανάμεσα στο προσωπικό της ΓΓΠΣ, υπάρχουν περίπου 250 άτομα πανεπιστημιακής εκπαίδευσης με εξειδίκευση στους υπολογιστές, και από αυτούς μιά μικρή ομάδα περίπου 10 ατόμων ασχολείται διαρκώς με προγραμματισμό και ανάπτυξη πολλών μικρών εφαρμογών, δουλεύοντας σε Java, Oracle και PL/SQL. “Τα προηγούμενα χρόνια η λογική ήταν να αναζητούνται πλήρεις, τέλειες και ολοκληρωμένες λύσεις σε διάφορα προβλήματα, μέσω μεγάλων έργων πληροφορικής που απαιτούσαν αρκετό χρόνο για την υλοποίηση. Η σημαντική διαφοροποίηση που έχουμε φέρει είναι η απόφαση να ξεκινήσουμε να δίνουμε κάθε μέρα μικρές λύσεις μέσα από μικρά βήματα, χωρίς να θεωρούμε ότι όλα θα γίνουν τέλεια αμέσως. Υπάρχει η αρχή του 80/20 που λέει ότι μπορείς να φτάσεις στο 80% του τελικού αποτελέσματος με το 20% της συνολικής προσπάθειας, και αυτό προσπαθούμε. Δουλεύουμε με τις δικές μας δυνάμεις, γράφοντας κώδικα και φτιάχνοντας μικρές εφαρμογές πάνω στη διαχείριση των ηλεκτρονικών στοιχείων που ήδη διαθέτει το Δημόσιο, και κάνουμε προόδους διαρκώς. Δεν καταγράφουμε τώρα τα στοιχεία, αυτά ήδη υπάρχουν σε τεράστιες βάσεις δεδομένων που έχουν δημιουργηθεί εδώ και αρκετά χρόνια, εμείς όμως πρέπει να βρούμε τρόπους να τα αξιοποιήσουμε. Για παράδειγμα, μέσα σε δύο εβδομάδες αναπτύξαμε μιά μικρή εφαρμογή η οποία συγκεντρώνει αυτόματα τις εκκρεμότητες και την απόδοση κάθε ΔΟΥ ξεχωριστά και στέλνει ένα ενημερωτικό σημείωμα καθημερινά στον κ. Κουσελά και τον κ. Καπελέρη, ενώ από την προηγούμενη εβδομάδα ενημερώνει και τους προϊσταμένους των ΔΟΥ. Έτσι δουλεύουμε, με μικρά βήματα. Φτιάχνουμε μικρά εργαλεία αναζήτησης, ταξινόμησης και διασταύρωσης και κερδίζουμε χρόνο. Η Περαίωση που έγινε μέσω των τραπεζών μέσα σε δύο μήνες έφερε διπλάσια έσοδα από όσα μάζεψαν την προηγούμενη φορά οι εφορίες μέσα σε ενάμισυ χρόνο.”

Αρκετά παράπονα ακούστηκαν από τον κόσμο που στήθηκε στις ουρές για να πάρει τον κωδικό της ηλεκτρονικής δήλωσης με τον παραδοσιακό τρόπο της αυτοπρόσωπης παρουσίας, αλλά αυτό δεν ήταν μόνο θέμα γραφειοκρατίας αλλά και ασφάλειας: “Αυτή ήταν μιά διαδικασία που είχε προαποφασιστεί κατά τον σχεδιασμό του έργου προ διετίας, οπότε δεν μπορούσε να αλλαχθεί, σίγουρα όμως υπάρχει κάπου μιά λεπτή γραμμή ανάμεσα στην εξυπηρέτηση του πολίτη και την ασφάλεια των διαδικασιών. Θα θέλαμε, για παράδειγμα, οι λογιστές να έχουν πλήρη πρόσβαση στο σύστημα ώστε να εξυπηρετούν πιό γρήγορα τους πελάτες τους, ή μήπως φοβόμαστε ότι θα κάνουν κατάχρηση ψάχνοντας πληροφορίες για λογαριασμό τρίτων; Στη ζυγαριά ανάμεσα στην ασφάλεια της πληροφορίας και τη γρήγορη εξυπηρέτηση του πολίτη, εγώ τείνω προς την πλευρά της εξυπηρέτησης, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πλήρη απελευθέρωση”, λέει ο κ. Σπινέλλης. Άλλωστε, πρόσφατα ενεργοποιήθηκε το Γραφείο Ασφαλείας της ΓΓΠΣ που ασχολείται εντατικά με τον εσωτερικό έλεγχο. “Εάν κάποιο τερματικό χτυπάει διάφορα ΑΦΜ, έπειτα ψάχνει τα ονόματα και μετά πηγαίνει στα ακίνητα που αντιστοιχούν, αμέσως παίρνουμε τηλέφωνο και επιβεβαιώνουμε αν αυτό γίνεται στα πλαίσια κάποιου νόμιμου ελέγχου, αν έχει δοθεί συγκεκριμένη εντολή, κ.ο.κ. Η εσωτερική ασφάλεια είναι σημαντική παράμετρος σε ένα σύστημα που συγκεντρώνει τόσες πληροφορίες”.

Μετά από όλα αυτά, η φυσιολογική απορία είναι πόσο καλά μπορεί να λειτουργήσει (και να αντέξει…) ένας άνθρωπος που έρχεται με λαμπρές σπουδές και πανεπιστημιακή καριέρα στην Επιστήμη των Υπολογιστών, ευρισκόμενος ξαφνικά στις παρυφές της πολιτικής, έστω και σε θεωρητικά τεχνοκρατικό πόστο. “Η ημέρα που θα με καλέσει κάποιος πολιτικός να μου ζητήσει να κάνω τα στραβά μάτια για κάτι, θα είναι και η τελευταία μου στην Υπηρεσία. Κατά τα άλλα, όμως, νομίζω ότι πάμε καλά. Ανάμεσα στους δημοσίους υπαλλήλους υπάρχουν όλα τα είδη, υπάρχουν και αυτοί που δεν έχουν καμία διάθεση να δουλέψουν, υπάρχουν όμως και διαμάντια. Έχω ανθρώπους που ξενυχτάνε στο γραφείο για να δουλέψει σωστά το σύστημα και να φύγουν εγκαίρως τα σημειώματα της εκκαθάρισης, με κίνητρο μόνο προσωπικό, αφού τα ίδια χρήματα παίρνουν με κάποιον που θα τεμπέλιαζε στην ίδια θέση. Δυστυχώς στο Δημόσιο δεν υπάρχει κίνητρο και αντικίνητρο, οπότε αναγκαστικά βασίζεσαι στα πρόσωπα-σε εκείνα που απλώς από φιλότιμο θέλουν να δουλέψουν και να προσφέρουν”.

Advertisements

Posted on May 9, 2011, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: